Rehabilitacja wad postawy u dzieci szansą na prawidłowy rozwój

rehabilitacja wad postawy u dzieci szansa na prawidlowy rozwoj

Wczesnym popołudniem, w jednej z podmiejskich szkół, tłum uczniów pędził korytarzami na przerwę. Wśród nich była dziewięcioletnia Zosia, która od kilku tygodni narzekała na ból pleców. Nie był to przeszywający dyskomfort, raczej dokuczliwe uczucie ciągnięcia między łopatkami, pogłębiające się podczas lekcji i znacznie utrudniające długie siedzenie przy ławce. Jej rodzice początkowo wiązali to z intensywnym rozwojem w okresie wczesnoszkolnym, wierząc, że zmiany w ciele dziecka przebiegną w sposób naturalny. Jednak ból nie ustępował, a czasem nawet zwiększał się po kilku godzinach odrabiania lekcji. Postanowili więc skonsultować się z lekarzem pediatrą, który skierował ich do fizjoterapeuty. Słowo „rehabilitacja” nieodparcie kojarzyło się Zosi z poważną chorobą lub urazem ale specjalista wytłumaczył, że to przede wszystkim szansa na to, by kręgosłup rozwijał się prawidłowo i bez ryzyka większych zmian w przyszłości.

Podobne historie jak ta Zosi rozgrywają się w wielu domach. Niekoniecznie zawsze pojawia się ból, czasami obserwuje się jedynie drobną asymetrię w sylwetce dziecka czy tendencję do pochylania głowy i ramion do przodu. W dzisiejszych czasach, kiedy dzieci spędzają mnóstwo czasu przy komputerach, tabletach i smartfonach, nieprawidłowe nawyki postawy stają się coraz częstsze. Brakuje spontanicznego ruchu, który kiedyś był naturalny w trakcie zabaw na podwórku. Chłopcy i dziewczynki spędzają całe godziny w pozycji siedzącej, co nie sprzyja równomiernemu rozwojowi mięśni i stawów. W efekcie dochodzi do przeciążeń kręgosłupa, zwłaszcza w odcinku piersiowym i lędźwiowym, a także problemów ze stawami kolanowymi czy skokowymi. Bagatelizowane oznaki dyskomfortu mogą z czasem przerodzić się w utrwalone wady postawy: skoliozę, nadmierną kifozę, lordozę lub zaburzenia w ustawieniu miednicy.

Kiedy warto pomyśleć o rehabilitacji u dziecka

Sama rehabilitacja nie jest zarezerwowana wyłącznie dla ciężkich przypadków czy pooperacyjnych problemów ze zdrowiem. W kontekście wad postawy u dzieci można ją określić jako proces wszechstronnej korekty i nauki prawidłowych wzorców ruchowych, niekiedy również kształtowania świadomości własnego ciała. Dziecko, które uczestniczy w zajęciach rehabilitacyjnych, spotyka się z całym wachlarzem metod usprawniania, dostosowanych indywidualnie do rodzaju wady oraz etapu rozwoju. Specjalista ocenia nie tylko kręgosłup, lecz także sposób chodzenia, biegania  a nawet to, jak dziecko wstaje z krzesła czy łóżka. W ten sposób możliwe jest wychwycenie drobnych błędów ruchowych, które niepostrzeżenie utrwalają nieprawidłową sylwetkę.

Fizjoterapeuci często pokazują, że korekcyjne ćwiczenia wcale nie muszą być nudne i ograniczać się do monotonnego powtarzania sekwencji ruchów. Proponują ćwiczenia w formie zabaw, łączących taniec, elementy gimnastyki i proste konkurencje sportowe. Dzięki temu dzieci  zaczynają patrzeć na rehabilitację jako na ciekawą przygodę, zamiast widzieć w niej przykry obowiązek. Jednocześnie rodzice otrzymują wskazówki dotyczące aranżacji przestrzeni w domu.

Jak wygląda rehabilitacja dzieci

W świecie dorosłych częstym mitem jest przekonanie, że rehabilitacja to wyłącznie specjalistyczne ćwiczenia i masaż. Tymczasem nowoczesne podejście obejmuje znacznie szerszy zakres metod. Należy do nich terapia manualna, w której odpowiednio przeszkolony fizjoterapeuta wykorzystuje różnorodne techniki mobilizacji i manipulacji aby usprawnić stawy i zlikwidować napięcia mięśniowe. Istotnym elementem bywa też kinesiotaping – naklejanie na skórę dziecka specjalnych taśm, które mają wspierać korekcję postawy, aktywować osłabione mięśnie albo chronić te nadmiernie przeciążone. W przypadkach skoliozy często stosuje się specjalistyczne metody rehabilitacyjne, takie jak terapia według koncepcji Vojty czy metoda FED, a przy mniej zaawansowanych zmianach wykorzystuje się gimnastykę korekcyjną oraz ćwiczenia rozciągające.

Ważnym aspektem jest rola rodziców i ich współpraca z zespołem terapeutycznym. Dziecko szybko wyczuwa wszelką presję i niecierpliwość, więc opiekunowie powinni wykazać się wyrozumiałością i wsparciem. Uśmiech, wspólna zabawa w odtwarzanie ćwiczeń w domu lub docenianie każdego, nawet najmniejszego postępu, potrafią zdziałać cuda w motywowaniu dziecka do pracy. Wbrew pozorom wdrożenie nawyków korekcyjnych to nie tylko kwestia kilkunastu minut ćwiczeń dziennie. Jest to raczej ciągła, codzienna uwaga, by utrzymać prawidłową postawę przy siedzeniu, odpowiednio nosić plecak, a nawet właściwie kłaść się do łóżka. Dlatego rehabilitacja nie kończy się na wyjściu z gabinetu fizjoterapeuty. Proces ten przenika codzienne życie, a to oznacza, że i w szkole, i w domu muszą panować sprzyjające warunki.

Wady postawy u dzieci to również często problem, który dotyczy głowy

Zdarza się, że dzieci z wadami postawy mają obniżone poczucie własnej wartości. Przeżywają kompleksy na tle wyglądu pleców lub wstydu związanego z noszeniem gorsetu, jeśli jest on wymagany w przypadku znacznego skrzywienia kręgosłupa. Rehabilitacja powinna uwzględniać także ten aspekt psychospołeczny. Dziecko nie może czuć się wykluczone z grupy rówieśników, dlatego rola rodziców, wychowawców i nauczycieli wychowania fizycznego jest ogromna. Organizowanie zajęć w taki sposób, by nie dyskryminować dzieci z ograniczeniami ruchowymi, a jednocześnie zachęcać je do podejmowania bezpiecznej aktywności, może sprawić, że wada postawy nie zdominuje ich życia. Wielokrotnie zdarza się, że rehabilitacja staje się początkiem pasji sportowej. Dzieci, które w młodszym wieku poznały mechanizmy prawidłowego ruchu, kontynuują przygodę z aktywnością fizyczną, uprawiając choćby taniec, pływanie, jogę czy sporty walki.

Rehabilitacja wad postawy u dzieci ma aspekt wielowymiarowy

Współczesna medycyna i fizjoterapia dają duże możliwości w zakresie zapobiegania i korygowania wad postawy. Nawet zaawansowane skrzywienia kręgosłupa można skutecznie zatrzymać czy cofnąć, o ile zostaną wcześnie wykryte i objęte leczeniem. Kluczowa jest tu profilaktyka, polegająca na regularnych kontrolach lekarskich, zwłaszcza w okresie szybkiego wzrostu a także na dobrych praktykach żywieniowych, wystarczającej ilości snu i ograniczaniu stresu. Okazuje się, że czynniki psychospołeczne, takie jak napięcie emocjonalne, również mogą wpływać na postawę ciała, ponieważ dziecko pod wpływem stresu bywa skłonne do przyjmowania zamkniętej sylwetki z mocniej pochyloną głową i barkami do przodu.

Nie każdy jest w stanie zapewnić dziecku prywatnego fizjoterapeutę czy uczestnictwo w pozalekcyjnych zajęciach sportowych. W wielu miejscowościach działają jednak publiczne i prywatne ośrodki rehabilitacyjne a szkolne gabinety profilaktyki zdrowotnej organizują kontrole przesiewowe. Ważne jest, by nie ignorować ewentualnych sygnałów od wychowawcy czy nauczyciela wychowania fizycznego. Jeśli wspomina on o tym, że dziecko ma trudności z wykonywaniem niektórych ćwiczeń, garbi się w ławce albo męczy szybciej od rówieśników, warto skonsultować się z lekarzem i w razie potrzeby podjąć działania profilaktyczne lub lecznicze.

Rodzice często obawiają się, że rozpoczęcie procesu rehabilitacji będzie oznaczało rezygnację z dotychczasowych aktywności, długotrwałe wizyty u specjalistów i wysoki koszt. To prawda, że poważniejsze wady postawy wymagają bardziej intensywnej terapii, jednak równocześnie mogą stać się impulsem do tego, by wprowadzić w życie rodziny pozytywne zmiany. Zmiany te mogą obejmować wspólne spędzanie czasu na aktywnościach fizycznych, wybór choćby półgodzinnego spaceru zamiast kolejnej godziny przed ekranem, przemyślenie sposobu urządzania pokoju dziecka i dbałość o odpowiednie oświetlenie, materac czy biurko. To również doskonały moment na szczere rozmowy o tym, jak ważne jest słuchanie sygnałów płynących z własnego ciała.

Rehabilitacja wad postawy u dzieci to proces

Rehabilitacja wad postawy u dzieci to nie jednorazowe działanie lecz proces, który może trwać miesiące a nawet lata. Nie warto się jednak zniechęcać, ponieważ efekt końcowy – prawidłowo rozwinięty kręgosłup i nawyk utrzymywania prawidłowej sylwetki – staje się fundamentem zdrowia dziecka w dalszych etapach życia. Kiedy zrozumiemy, że każde dziecko ma indywidualne potrzeby i możliwości ruchowe, łatwiej będzie znaleźć odpowiedni zestaw ćwiczeń oraz formę aktywności, która sprawi mu przyjemność. Dzięki temu rehabilitacja nie będzie kojarzyć się z przykrym obowiązkiem i ograniczeniami, lecz stanie się punktem wyjścia do pielęgnowania szeroko pojętego dobrostanu fizycznego i psychicznego.

Wspólnym celem lekarzy, fizjoterapeutów, nauczycieli i rodziców powinno być zachęcanie najmłodszych do świadomego korzystania z własnych możliwości ruchowych, zarówno na co dzień, jak i w sytuacjach wymagających korekty postawy. Właśnie dlatego każdy przypadek dziecka z wadą postawy zasługuje na spersonalizowany plan rehabilitacyjny, który uwzględnia rytm dnia, poziom aktywności, indywidualne zainteresowania i preferencje ruchowe. Ostatecznie to dziecko musi zaakceptować i zrozumieć sens wprowadzanych zmian, by w dorosłość wejść z prostym kręgosłupem i głową uniesioną wysoko – nie tylko dosłownie, ale i w przenośni.

wstecz dalej